Meny

Lik oss på Facebook

Gravset langrenssområde (Blå og Grønn løype)

Skiløyper i skogsterreng, ca 800 m.o.h. Kjør til Ulsåk og følg veien mot Lykkja, ca. 8 km. Løypene prioriteres, og kjøres opp så snart vær og snøforhold gjør det nødvendig. Parkeringsplass på venstre og høyre side av veien. Parkeringsavgift 40,- går til kjøring av løypenettet. Det finnes et toalett i forbindelse med parkeringsplassen, og en liten kiosk som er åpen ved arrangement o.l. På Gravset er det godt skiltede rundløyper i lett eller kupert terreng. 1, 2, 3, 5 og 8 km rundløyper klassisk med skøytetrassé. Kunstsnøanlegg i 750, 1 og 2 kilometersrundene sørger for tidlig oppstart av skisesongen. Lysløype på 2,3 og 5 km som slukkes kl.23.00.

Helsingvatn rundt (Blå og litt rød løype)

13 km lett rundløype i nydelig og solrikt turterreng. Denne turen starter naturlig fra Hestanåne, som ligger ca. 3 km i retning Lykkja fra Gravset. Løypa går forbi Ulsåkstølen hvor man for eksempel kan nyte en kopp kaffi, kvikaku eller rømmegrøt.

Gravset – Blomeslettane (Blå løype)

18 km lett kupert rundløype. Denne kommer du til via en avstikker fra 8 km rundløypa eller om du ønsker å gå motsatt retning starter du fra Gravsets venstre parkeringsplass (uten bom). Herfra kan du også komme til Eventyrgarden Huso (2 km) og itl Golsfjellets løypenett.

Storevatn rundt (Blå løype)

20,5 km kupert rundløype. Denne turen starter fra Hestanåne, som ligger ca 3 km i retning Lykkja fra Gravset. Fra denne løypa kan du også ta en avstikker til Golsfjellets løypenett. Du kan også starte fra Gravset, da blir rundløypa 33 km. Solrikt og lett turterreng.

Gravset – Ulsåk (Blå løype)

5 km nedover til Ulsåk og dalløypene. Denne turen starter fra venstre parkeringsplass og kjøres med løypemaskin eller snøscooter fra uke 7 til slutten av april.

Sentrum – Ulsåk (Blå løype)

6 km lett løype. Starten går fra Bru- Haug Camping. Du finner denne campingplassen ved å gå over broa ved turistkontoret, og ta første vei til høyre, turen stopper ved Moen Camping. Herfra kan du ta en avstikker til Torsetrunden. Denne rundløypa er 5 km i kupert terreng.

Kjølen – Lykkjastølane (Blå løype)

12,5 km rundløype. Start fra Trefta via Kjølen til Lykkjastølane. Alternativt kan man gå en kortere rundløype 6,7 km fra Kjølen mot Lykkjastølane. Trefta ligger ca 7 km fra Gravset. Fra Kjølen kan man ta en avstikker til Trefta – Lægeret rundløypa samt Nøsen og løypenettet i Valdres.

Trefta – Lægeret

9 km lett løype. Start fra Trefta, ca.7 km fra Gravset.

Hundsemvatnet rundt – Kjølen – Lykkjastølane (Blå og litt Rød løype)

Løyper på 8 og 10,9 km lett terreng, adkomstløype fra Trefta på 2,5 km gir totalt 13,4 og 12,4 km. Dette er av de flotteste høyfjellsløypene med svært gode solforhold og fabelaktig utsikt når du vel har kommet opp til Kjølen. Her er en magisk følelse av å være på ett av Norges fineste tak.

Løypa er kvistet og kjøres normalt opp i vinterferien.

Løypa starter ved Trefta, en stor parkeringsplass som ligger ca 7 km fra Gravset. Det er jevn stigning ca. 2, 5 km opp til Hundsemvatnet. Det er denne delen av løypa som er rød, p.g.a. stigningen, men det er ikke en vanskelig løype å forsere. Når du er vel opp kommer du frem til et båtnaust (naturlig rasteplass) og et løypekryss. I krysset kan du velge tre retninger:

1) Rett frem rundt Hundsemvatnet (i retning mot klokken), alternativt kan du gå til venstre langs Skogshorn (med klokken). 9 km lett løype..

3) Til høyre Kjølen, 1,6 km og videre til Lykkjastølane, 2,4 km. Dette er en rundløype som fører deg tilbake til Hundsemvatnet, ca. 8 km lett løype totalt. Rundløypen har noe nedover- og oppoverbakke, ca. 120 høydemeter.

På venstre side av Skogshorn, i retning NV ca. 8 km. innenfor krysset, litt opp i fjellsiden finnes en nedlagt støl, Kvannegrø. Området kjennetegnes som et meget godt beiteområde. Stølen var i bruk frem til 1941.