Meny

Lik oss på Facebook

Solløypa (Rød løype)

5 km kupert løype mellom sentrum og Tuv. Løypa går via Hulbak og er stedvis lagt på den gamle kongeveien. En flott tur med utsikt ned i dalen samt over til skisenteret.

Fra sentrum finner du løypa i enden av Stupulveien. Gå opp mellom Hemsetunet og Skogstad Hotell (Kyrkjebønsvegen) og ta tredje vei til venstre (Stupulveien).

Fra Tuv finner du løypa ca. 30 meter etter avkjøring til Grøndalen, på høyre side. Ønsker du en litt kortere tur kan du også starte fra Hulbak Campingplass.

Lio

Lioløypa

Lioløypa går i runde innover Heimdalen på begge sider av Rv 52 i kulturlandskap og løvskog fra Skinnfellgarden til Lio, KRIK Høyfjellsenter og tilbake til Venås Bru hvor løypa har forbindelse med Knuteløypa. Runden er 9 Km i middels kupert terreng, høyde fra 700 til 810 m.o.h. Det er maskinpreparet løype med ett spor og skøytespor. Ingen servereinsteder i forbindelse med løypa. Det er mest sol på nordsiden av Rv 52. Bilde viser utsikt fra Lio løypa

Skinnfellgarden – Lio / KRIK

Fra veikrysset ved Skinnfelgarden følger vi løypa over Venåsmyri og tar av til venstre før bebyggelsen oppe i bakken hvor Knuteløypa går rett fram. Her går løypa inn i småskogen og bak gårdene Søre og Nordre Venåsen før løypa fortsetter på Kongevegen. Kongevegen, bygget 1825 – 1844, var den første veiforbindelsen mellom øst og vest fra Gol til Lærdal. Før Kongevegen møter Rv 52 går løypa opp bak Lien gårdene gjennom kulturlandskap opp til løypas høyeste punkt 810 moh. Her er det fin utsikt mot Systerskardsfjellet og Fagerdalen på andre siden. Herfra går det bakke ned til bunn av dalen hvor man går vider på jordene vestover mot KRIK Høyfjellsenter.

Lio / KRIK – Venås Bru

Før KRIK krysser løypa Rv 52. Når vi etter ca. 250 m. har krysset brua over Mørkedøla går Lioløypa inn til venstre. Mot høyre går det løype som følger Kongevegen mot Storeskard og videre vestover. Denne prepareres ved stabilt godt vær etter uke 7. Fra brua går løypa gjennom tett løvskog over myrene ned 100 m. til Laudøla. På flatene passerer vi noen gamle løer hvor det er fint å raste. Rett før vi kommer til elven Laudøla går det en hengebro over elven Mørkedøla. Her kan man komme tilbake til Lioløypa på andre siden av dalen. Etter Laudøla er det en liten stigning opp til jordene på Venåsstølene. Løypa er flat videre til bakken ned mot Venås Bru. I bunn av bakken kan du ta løypa til høyre mot Skisenteret ca. 5 km. Eller til venstre 100 m. tilbake til Venås Bru og Skinnfellgarden.

Tuv – Sentrum (Blå løype)

5 km lett løype via Hemsedal Skisenter.

Fra sentrum går løypa fra Bru- Haug Camping. Du finner denne campingplassen ved å gå over broa ved turistkontoret, og ta første vei til høyre.

Fra Tuv finner du løypa ved å ta første vei til venstre på RV 52 etter avkjøringen til Grøndalen. Du kjører mot Tuv skole og fortsetter til venstre på Øynevegen, og tar igjen første vei til høyre (Røggevegen). Rett frem for deg ligger en liten gangbro som tar deg over til skogen. Der starter løypa. Denne turen går gjennom nydelig skogsterreng, og ligger godt skjermet når det blåser som verst alle andre steder. Fra denne løypa kan du også ta en avstikker til Knuteløypa (8 km kupert terreng).

Tuv – Sentrum løypa går forbi Lodgen, der kan du stikke innom og varme tærne og drikke kakao med krem foran peisen….

Knuteløypa (Rød løype)

8 km kupert rundløype på Tuv via Venås bru.

Du kan starte og gå Knuteløypa fra løypa Tuv- Sentrum som beskrevet ovenfor. Knuteløypa finner du som første løypeavstikker til høyre, etter ca. 500 meter fra gangbroa. Alternativt kan du starte Knuteløypa ved Hemsedal Hotell. Knuteløypa er godt skiltet, men når du kommer til RV 52 må du ta av deg skiene og gå over Venåsbrua (som ofte er strødd/saltet). De som er god kjent i skisenteret vet at du havner på Knuteløypa etter å ha kjørt ned Gummiskogen fra skianlegget.

Fra Knuteløypa kan du utvide med Lioløypene og løypene i Grøndalen.

Knuteløypa har ett klassiskspor, og ett skøytespor.

Tuv –Grøndalen/Solheisen-Feten (Blå løype)

9 km / 15 km lett løype. Her går du både i skog og åpent landskap. Løypa følger elven Grøndøla hvor Fossekallen er en ivrig fisker i åpne råker. Går du innom Solheisen på veien får du mulighet til å spise deilige hjemmebakte boller…

Synes du løypa blir litt lang kan du også starte i Solheisen. Solheisen – Feten er ca. 7 km.

Feten – Storeskar – Lio (rød løype)

22 km kupert løype. Kjør nordover på RV52, ta av mot Grøndalen og kjør helt inn til Feten. Der er det en parkeringsplass. Herfra går turen mot Bulin, et episk stølsområde og videre innover i fjellheimen. På denne løypa kan du også ta en avstikker til Bjøberg, alternativ stikket løype via Ershovdtjedna. Fra Bjøberg/ Storeskar
er det mulig å returnere med Sognefjordekspressen tilbake til Tuv/ Sentrum/Ulsåk.

Harahorn rundt (sort/blå løype)

10 km kupert rundløype, samt 5/7 km lett rundløype.

Nytt av året (2012) er det at det blir kjørt opp løyper i fjellet i Solheisenområdet gjennom hele vinteren. Tidligere ble Harahorn rundt scooterkjørt på vårparten. Harahorn Hotell har vært sentrale i innkjøp av løypemaskin, som nå driftes av Hemsedal Utmarkslag. Man finner løypene ved å kjøre vinterveien til Harahorn fra Grøndalen (mellom Solheisen og Golfstua). Følg veien helt opp til toppen, hvor det er parkeringsplass (ved Vavatn). På veien passeres en bom. Det koster 50 kr, og automaten tar bankkort. Parkeringsplassen ligger på ca 1150 moh, med svært gode solforhold i klart vær. Løypene starter innerst på parkeringsplassen og følger i starten sommerveien innover mot Vabuleino. Det kjøres opp doble spor, og løypa går for det meste nede langs Vavatn, og er følgelig lite kupert. Det er foreløpig løype nesten inn til Vabuleino (ca 3 km). Man må følge samme løype tilbake. Rett før man er tilbake ved parkeringen, kan man ta en avstikker opp mot venstre og følge løypa sørvestover mot Harahorn hotell (ca 1 km). Her er det servering (sjekk åpningstider før du går ut). Fra Harahorn vil det også bli kjørt opp løypa "Harahorn rundt". Denne starter flatt og fint innover mot Holsteinstølen, og dreier etterhvert nordover retning Hydalen. Det er mye stigning opp mot baksiden av Harahorn (toppen er på snaut 1600 moh, og løypa kommer ut nesten helt mot toppen). Det blir en relativt frisk utforkjøring ned mot parkeringsplassen ved Vavatn igjen. Rundturen er ca. 10 km.